Kółko ekologiczno-matematyczne

Tym razem z trzeciaki szukały odpowiedzi na pytanie: Czyi dlaczego topnienie lodu w przyrodzie jest niebezpieczne? Z wykorzystaniem zestawu, który otrzymała szkoła w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” przeprowadzili oni proste doświadczenie dotyczące topnienia lodu. Uczniowie w 1 słoiku umieścili wałek plasteliny, na którym osadzili kostkę lodu. Do drugiego słoika włożyli tylko kostkę lodu. Następnie dolali do obu naczyń wody do poziomu 150ml i obserwowali, co dzieje się w słoikach. Po roztopieniu się kostek zauważyli, że w pierwszym słoiku (który obrazował przemieszczanie się kry/ gór lodowych w morzach) poziom wody w zasadzie w ogóle się nie zmienił a w drugim słoiku( przedstawiającym topnienie lodowców na lądzie) ilość wody się zwiększyła. Po rozmowie na temat efektów tego doświadczenia w odniesieniu do sytuacji codziennej, dzieci stwierdziły, że jeśli topnieją lodowce na Ziemi, to może to spowodować, że podniesie się poziom wody w morzach i oceanach. Wspólnie ustalili, że na kolejne kółko przygotuję informacje, jak pracować, żeby zahamować topnienie lodowców i co oni mogą zrobić, by proces ten spowolnić.

Tym razem uczniowie klasy 3 na kółku ekologiczno- matematycznym przygotowali doświadczenie z napełnieniem wodą z talerza słoika. Do zrobienia tego doświadczenia potrzebowali talerza, do którego przymocowali świecę i ją zapalili. Następnie napełnili talerz woda i nakryli płonącą świeczkę słoikiem. Na zdjęciach możecie zauważyć, co się stało. Ciekawe, czy wiecie dlaczego, słoik napełnił się sam? Jeśli chcecie zrobić ten eksperyment, to nie zapomnijcie o obecności rodzica lub innej osoby dorosłej.

Pasta do zębów dla słonia

Uczniowie klasy 3 na kółku ekologiczno- matematycznym nie tylko się uczą, ale także dobrze bawią robiąc fajne doświadczenia. Ostatni produkowali pastę do zębów dla słonia. Obejrzyjcie na zdjęciach efekt ich pracy. Nie martwcie się, jeśli Wam od razu nie wyszło. Możesz doświadczenie powtórzyć zwiększając ilość drożdży i dodając wodę o nieco wyższej temperaturze (nie gorącą!). Dla chętnych przepis jak zrobić pastę poniżej.

Uwaga!

1.Każde doświadczenie rób pod opieką osoby dorosłej.

2.Zgromadź potrzebne materiały i narzędzia

3. Zaopatrz się w okulary ochronne i rękawiczki jednorazowe. Załóż je przed rozpoczęciem doświadczenia

4.Zabezpiecz stół.

5. Stosuj wskazane proporcje substancji.

6.Posprzątaj po zabawie korzystając z pomocy osoby dorosłej.

koordynator - mgr R. Kalemba