Wymagania edukacyjne - wychowanie fizyczne klasy IV - VI
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 17, grudzień 2015 09:09
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA POSZCZEGÓLNYCH KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ:
Wymagania edukacyjne zostały opracowane na podstawie
Podstawy programowej z wychowania fizycznego dla II etapu kształcenia ( klasy IV-VI) oraz programu nauczania Urszuli Kierczak „ Zdrowie-Sport-Rekreacja. Szkoła podstawowa
Po ukończeniu klasy IV uczeń potrafi:
- zastosować poznane przepisy gier zespołowych i rekreacyjnych,
- uczestniczyć w rozgrywkach klasowych i międzyszkolnych,
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier o każdej porze roku,
- dbać o prawidłową postawę ciała,
- rozumieć znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka,
- bezpiecznie korzystać ze sprzętu i urządzeń sportowych,
- przestrzegać w trakcie rywalizacji sportowej zasady czystej gry.
Lekkoatletyka:
- wykonać marszobieg kształtujący wytrzymałość tlenową ok.5min,
- przebiec 60m w jak najkrótszym czasie,
- wykonać rzut piłeczka palantową (z pomiarem odległości),
- wykonać skok w dal z rozbiegu techniką naturalną (z pomiarem odległości),
Mini piłka koszykowa:
- kozłować prawą i lewą ręką ze zmianą kierunku ruchu (slalom),
- podawać piłkę z przed klatki piersiowej do partnera w miejscu i w truchcie,
- poprawnie chwytać piłkę podczas ćwiczeń z partnerem,
- oddać rzut do kosza z miejsca.
Dwa ognie usportowione:
- prawidłowy rzut jednorącz,
- rzucać do celu ruchomego,
- chwytać piłkę oburącz,
- poruszać się po boisku.
Mini piłka nożna:
- prowadzić piłkę prawą i lewą nogą,
- uderzyć piłkę na bramkę z różnych pozycji,
- przyjmować piłkę w miejscu i w ruchu,
- zastosować poznane elementy w grze.
Tenis stołowy:
- przyjąć prawidłową postawę przy stole do tenisa,
- wykonać prawidłowy serwis,
- opanować prawidłowa technikę trzymania rakietki.
Gimnastyka:
- przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
- przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
- sprawić siłę mięśni brzucha,
- zna terminologię podstawowych ćwiczeń gimnastycznych.
Po ukończeniu klasy V uczeń potrafi:
- zastosować poznane zasady i przepisy gier zespołowych i rekreacyjnych
- uczestniczyć w rozgrywkach klasowych i międzyszkolnych,
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier o każdej porze roku,
- dbać o prawidłową postawę ciała,
- rozumie znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka,
- dokonać pomiaru wysokości i masy ciała i z pomocą nauczyciela je zinterpretować,
- mierzyć tętno w spoczynku i po wysiłku,
- wymienia zasady i metody hartowania organizmu,
- bezpiecznie korzysta ze sprzętu i urządzeń sportowych,
- przestrzegać w trakcie rywalizacji sportowej zasady czystej gry,
- szanować przeciwnika w trakcie rywalizacji sportowej,
-podporządkowuje się decyzjom sędziom.
Lekkoatletyka:
- wykonać marszobieg kształtujący wytrzymałość tlenową ok 10 min,
- przebiec 60m w jak najkrótszym czasie,
- prawidłowo wykonać start niski i wysoki,
- wykonać rzut piłeczka palantową (z pomiarem odległości),
- wykonać skok w dal z rozbiegu techniką naturalną (z pomiarem odległości),
- wykonać rzut piłka lekarska w tył przez głowę (z pomiarem odległości),
Mini piłka koszykowa:
- kozłować prawą i lewą ręką ze zmianą kierunku ruchu,
- podawać i chwytać piłkę z przed klatki piersiowej podczas ćwiczeń z partnerem,
- oddać rzut do kosza z miejsca i z biegu,
- wykonać zatrzymanie na jedno i dwa tempa
- kozłować piłkę w biegu z rzutem na kosz.
Mini piłka nożna:
- prowadzić piłkę prawą i lewą nogą,
- uderzyć piłkę wewnętrzną częścią stopy,
- uderzyć piłkę na bramkę z różnych pozycji,
- przyjmować piłkę w miejscu i w ruchu,
- zastosować poznane elementy w grze.
Mini piłka siatkowa:
- wykonać prawidłowe ustawienie całego ciała do odbicia sposobem górnym i dolnym,
- stosuje w grze odbicie piłki sposobem oburącz górnym i dolnym,
- przebić piłkę na druga stronę boiska
- wykonać zagrywkę dolną
Mini piłka ręczna:
- podać piłkę jednorącz do partnera,
- podać piłkę kozłem do partnera,
- wykonać rzut na bramkę z miejsca i z wyskoku.
Tenis stołowy:
- przyjąć prawidłową postawę przy stole do tenisa
- wykonać prawidłowy serwis
- opanować prawidłową technikę poruszania się przy stole i posługiwania się rakietką
Gimnastyka:
- przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu,
- skok kuczny przez 4 części skrzyni
- sprawić siłę mięśni brzucha,
- zna terminologię podstawowych ćwiczeń gimnastycznych i umie je zademonstrować,
- wykonuje proste skoki gimnastyczne przez ławeczkę i kozła,
- wykonać ćwiczenia kształtujące gibkość,
- wykonać podstawowe ćwiczenia z przyborami gimnastycznymi.
-wykonuje stanie na rękach z asekuracją przy drabinkach
Po ukończeniu klasy VI uczeń potrafi:
-demonstrować po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne,
- zastosować poznane zasady i przepisy gier zespołowych i rekreacyjnych,
- uczestniczy w rozgrywkach klasowych i międzyszkolnych,
- zorganizować gry rekreacyjne,
- przeprowadzić poprawnie rozgrzewkę
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier o każdej porze roku,
- dbać o prawidłową postawę ciała i umie ocenić własną postawę ciała,
- rozumie znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka,
- dokonać pomiaru wysokości i masy ciała i z pomocą nauczyciela je zinterpretować,
- mierzyć tętno w spoczynku i po wysiłku,
- wymienia zasady i metody hartowania organizmu,
- bezpiecznie korzysta ze sprzętu i urządzeń sportowych,
- wie jak bezpiecznie zachować się nad wodą i w górach
- wie jak chronić się przed nadmiernym nasłonecznieniem
- przestrzegać w trakcie rywalizacji sportowej zasady czystej gry,
- szanować przeciwnika w trakcie rywalizacji sportowej,
- wie jak zachować się na dyskotece, zabawie tanecznej
- zna zasady bezpiecznej samoasekuracji
- podporządkowuje się decyzjom sędziom.
Lekkoatletyka:
- wykonać bez zatrzymania test marszowo-biegowy Coopera 12min.
- wykonać bez zatrzymania bieg na dystansie 600m – dziewczęta, 1000m - chłopcy
- przebiec 60m w jak najkrótszym czasie,
- prawidłowo wykonać start niski i wysoki,
- wykonać rzut piłeczka palantową (z pomiarem odległości),
- wykonać skok w dal z rozbiegu techniką naturalną (z pomiarem odległości),
- wykonać rzut piłka lekarska w tył przez głowę (z pomiarem odległości),
Mini piłka koszykowa:
- wykonać celny rzut na kosz z biegu ,po kozłowaniu (dwutakt) z dowolnej strony a na ocenę celującą z prawej i lewej strony
- wykonać rzut na kosz po minięciu przeciwnika,
- potrafi zastosować poznane elementy w grze szkolnej,
- umie grać w obronie.
Mini piłka nożna:
- prowadzić piłkę prawą i lewą nogą,
- uderzyć piłkę na bramkę z różnych pozycji,
- przyjmować piłkę w miejscu i w ruchu,
- zastosować poznane elementy w grze,
- umie grać w obronie.
Mini piłka siatkowa:
- wykonać prawidłowe ustawienie całego ciała do odbicia sposobem górnym i dolnym przez siatkę do
partnera,
- stosuje w grze odbicie piłki sposobem oburącz górnym i dolnym,
- przebić piłkę na druga stronę boiska,
- wykonać zagrywkę rotacyjną górną,
- wystawić piłkę partnerowi.
Mini piłka ręczna:
- kozłować piłkę w truchcie,
- podać piłkę jednorącz do partnera,
- podać piłkę kozłem do partnera,
- wykonać rzut na bramkę z miejsca i z wyskoku,
- wykonać rzut na bramkę ze strefy,
- umie grać w obronie.
Tenis stołowy:
- przyjąć prawidłową postawę przy stole do tenisa,
- wykonać prawidłowy serwis,
- opanować prawidłową technikę poruszania się przy stole i posługiwania się rakietką.
Gimnastyka:
- wykonać przewrót w przód z marszu oraz przewrót w tył,
- wykonać prosty układ gimnastyczny,
- wykonać prosty układ na równoważni
- sprawdzić siłę mięśni brzucha,
- zna terminologię podstawowych ćwiczeń gimnastycznych i umie je zademonstrować,
- wykonać proste skoki gimnastyczne przez ławeczkę i kozła,
- wykonać ćwiczenia kształtujące gibkość oraz wykonać próbę sprawnościową oceniającą gibkość
dolnego odcinka kręgosłupa,
- wykonać podstawowe ćwiczenia z przyborami gimnastycznymi,
- wykonać proste ćwiczenia akrobatyczne (stanie na rękach)
Łyżwiarstwo:
- umie bezpiecznie zachować się na lodowisku
- potrafi poruszać się krokiem ślizgowym
Taniec:
- zna podstawowe kroki bazowe aerobicu
-wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki