Wymagania edukacyjne z historii dla klas 4 - 6

Wymagania edukacyjne dla klas IV-VI szkoły podstawowej

SP nr 22 im. Stefana Żeromskiego w Bielsku-Białej

Przedmiot: Historia i Społeczeństwo

Nauczyciel: Dorota Szkucik

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

- przekroczył wiedzą i umiejętnościami zakres przewidziany programem nauczania dla danej klasy;

- potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą także podczas praktycznego rozwiązywania problemów, dyskusji, zadań grupowych oraz indywidualnych, bierze aktywny udział w lekcjach historii;

- potrafi twórczo wykorzystywać nabytą wiedzę;

- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach historycznych szkolnych i pozaszkolny;

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy przewidziany programem nauczania dla danej klasy;

- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, zarówno w celu rozwiązywania problemów teoretycznych jak i praktycznych;

- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do oceny bieżących wydarzeń;

- potrafi wykorzystać swoją wiedzę w samodzielnej pracy;

- potrafi wykorzystać swoja wiedzę w dyskusji z innymi uczniami;

- chętnie współpracuje z nauczycielem;

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem , materiałem źródłowym;

- opanował w stopniu dobrym program nauczania przewidziany dla danej klasy;

- ustnie i pisemnie stosuje terminy oraz pojęcia historyczne (robi to ze zrozumieniem tych terminów);

- aktywnie współpracuje z innymi uczniami;

- współpracuje z nauczycielem;

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

- opanował program nauczania w stopniu podstawowym;

- rozwiązuje i wykonuje podstawowe problemy o średnim stopniu trudności;

- potrafi wymienić podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi;

- współpracuje z nauczycielem podczas lekcji i poza nimi;

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

- ma braki w podstawowych wiadomościach przewidzianych programem nauczania, ale przy pomocy nauczyciela potrafi te najważniejsze informacje przyswoić;

- rozwiązuje problemy o niewielkim stopniu trudności (np.: odczytuje informacje z  osi czasu);

- przejawia chęć w nadrabianiu materiału, w tej sprawie chętnie współpracuje z nauczycielem, słucha i wykonuje jego wskazówki;

Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował treści koniecznych;

- ma poważne braki w podstawowych wiadomościach programu nauczania przewidzianego dla danej klasy;

- nie przejawia chęci nadrabiania tych braków, nie współpracuje w tej sprawie z nauczycielem, nie współpracuje z innymi uczniami;

 

Ocenie podlegają:

zapowiedziane z dwutygodniowym wyprzedzeniem sprawdziany wiadomości, niezapowiadane kartkówki, odpowiedź ustna, zadania domowe, karty pracy, aktywność na lekcji.

 

Kryteria procentowe oceny:

1-39%     Niedostateczny       
40-49%    Dopuszczający       
50-74%    Dostateczny       
75- 89%   Dobry       
90- 99%   Bardzo dobry       
100 %      Celujący