WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO W KL. IV -VI
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 19, wrzesień 2014 11:26
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO W KL. IV -VI
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
- twórczo i samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania;
- samodzielnie wyszukuje i zbiera materiały na określony temat;
- potrafi wykonać działania artystyczne, np. inscenizacja, słuchowisko;
- jego wypowiedzi ustne i pisemne są bezbłędne oraz cechują się dojrzałością myślenia;
- nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do językowej, literackiej i kulturalnej rzeczywistości oraz oryginalnie interpretuje teksty literackie;
- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach międzyszkolnych , powiatowych itp.;
- zna omawiane pozycje lekturowe w całości, własną lekturę rozszerza o lektury nadobowiązkowe;
- wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą ogólną, przedmiotową.
OCENA BARDZO DOBRA
STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH
Wiadomości i umiejętności trudne, złożone i nietypowe, niekoniecznie użyteczne.
Kształcenie literackie i językowe
Uczeń:
- mówi w sposób wyrazisty, artykulacyjnie;
- mówi płynnie i precyzyjnie (przynajmniej 2 minuty) na temat otaczającej rzeczywistości, o swoich zainteresowaniach, lekturach;
- potrafi samodzielnie wnioskować, myśleć logicznie;
- biegle posługuje się słownikami, encyklopedią;
- samodzielnie sporządza notatki z lekcji, selekcjonuje materiał rzeczowy;
- bezbłędnie pisze charakterystykę postaci, podejmuje próbę redagowania charakterystyki porównawczej i autocharakterystyki; określa motywację czynów bohaterów, ocenia ich postępowanie;
- potrafi być lojalnym wobec tekstu, w budowaniu komentarza, posługiwaniu się argumentami z tekstu;
- opowiadania twórcze wzbogaca dialogami, elementami opisów, charakterystyki;
- ten sam tekst potrafi przedstawić w formie streszczenia, opisu, opowiadania;
- bezbłędnie pisze sprawozdanie ze spaceru, wycieczki, a w pracy poświęconej oglądanemu filmowi lub spektaklowi teatralnemu podejmuje próby recenzji;
- wyróżnia i charakteryzuje elementy świata przedstawionego: narrator, fabuła, podmiot mówiący w wierszu, sytuacja liryczna, postać, zdarzenia, czas, przestrzeń;
- rozumie i poprawnie posługuje się terminami w zakresie wiedzy o epice, wierszu, nowych gatunkach literackich (ballada, odmiany powieści, dramatu);
- dokonuje samodzielnie analizy i interpretacji wiersza, wyodrębnia tropy stylistyczne, odróżnia obrazowanie realistyczne od fantastycznego;
- pisze prace bezbłędnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym;
- potrafi wyjaśnić, od czego zależą formy odmiany rzeczownika;
- wymienia rodzaje zaimków, omawia ich odmianę, funkcję w zdaniu;
- biegle stopniuje przymiotniki, nazywa rodzaj stopniowania, pisze poprawnie „nie” z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym;
- rozpoznaje różne typy liczebnika, określa jego formy gramatyczne i funkcje w zdaniu, potrafi uzasadnić użycie danego typu liczebnika, odmienia trudniejsze liczebniki złożone;
- stosuje w zdaniu rzeczownik w różnych funkcjach składniowych (podmiotu, dopełnienia przydawki);
- rozpoznaje zdanie z orzeczeniem imiennym, omawia jego budowę;
- omawia, podając przykłady, różne sposoby wyrażania orzeczenia oraz podmiotu, przydawki i dopełnienia;
- wyróżnia w zdaniu związki zgody, rządu i przynależności, wskazuje zasady ich tworzenia;
- przeprowadza klasyfikacje zdań złożonych współrzędnie, rysuje ich wykresy;
- przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazów pochodzących od wyrażeń przyimkowych i czasowników;
- wskazuje przedrostek i przyrostek jako formant w jednym wyrazie i jako składnik podstawy słowotwórczej w innym;
- podaje przykłady wyrażeń z obocznymi tematami słowotwórczymi;
- daje przykłady wyrazów utworzonych za pomocą różnych formantów.
OCENA DOBRA
STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH TYPOWYCH
Wiadomości i umiejętności umiarkowanie przystępne, pośrednio użyteczne w życiu, ale niezbędne w dalszym kształceniu.
Kształcenie literackie i językowe
Uczeń:
- czyta poprawnie, stosując zasady prawidłowej intonacji i akcentowania;
- odróżnia specyfikę języka mówionego i pisanego;
- jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe;
- podejmuje próby wypowiadania się w formach trudniejszych niż określone podstawą programową: opowiadanie twórcze, z dialogiem, elementami opisu; charakterystyka z pogłębioną oceną postaci; sprawozdanie ze spektaklu teatralnego, filmu; opinie; oceny;
- potrafi zająć stanowisko w rozmowie;
- inicjuje i rozwija różne dialogi;
- dobra znajomość tekstu pozwala mu na odtwórcze opowiadanie losów bohaterów, omówienie elementów świata przedstawionego;
- umie precyzować swoje sądy, opinie, wnioski dotyczące lektury, jak i związane z życiem i rzeczywistością;
- odróżnia przekazy artystyczne od dokumentalnych;
- rozumie teksty z różnych kręgów kulturowych i umie je zinterpretować;
- analizuje tekst literacki i wyciąga wnioski;
- poprawnie pisze plan ramowy i szczegółowy;
- wypowiada się na temat swoich przeżyć i odczuć;
- wskazuje poznane środki stylistyczne w wierszu;
- potrafi samodzielnie poprawić większość własnych błędów;
- wymienia rodzaje zaimków;
- wyróżnia przysłówki wśród innych części mowy, wskazuje sposób ich utworzenia;
- poprawnie stopniuje przymiotniki, wie, czemu służy stopniowanie;
- podaje przykłady różnych typów liczebników, odmienia liczebnik złożony i nieokreślony;
- na konkretnych przykładach omawia sposób wyrażenia orzeczenia i podmiotu;
- wyróżnia w zdaniu związki wyrazów i nazywa je; tworzy poprawny związek zgody, rządu i przynależności;
- układa przykłady zdań złożonych współrzędnie;
- od podanego wyrazu podstawowego tworzy kilka wyrazów pochodnych będących różnymi częściami mowy;
- rozpoznaje wyraz pochodny, który może być podstawowym dla innego wyrazu;
- tworzy wyrazy pochodne od wyrażenia przyimkowego i od czasownika;
- wyjaśnia pisownię podanego wyrazu, odwołując się do wiadomości ze słowotwórstwa.
OCENA DOSTATAECZNA
ROZUMIENIE WIADOMOŚCI
Wiadomości i umiejętności najbardziej przystępne, a zarazem uniwersalne, użyteczne na co dzień i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
Kształcenie literackie i językowe
Uczeń:
- umiejętnie słucha i rozumie proste teksty literackie;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych w zakresie budowy zdań, stosowania poznanego słownictwa i ortografii;
- w miarę samodzielnie posługuje się następującymi formami wypowiedzi: opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, streszczenie, opis, sprawozdanie, charakterystyka postaci, list, zaproszenie, telegram;
- rozróżnia formy przekazu: teatr, film, komiks, słuchowisko radiowe;
- umie wypowiedzieć się w formie teatralnej z wykorzystaniem gestu, mimiki;
- wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy;
- rozpoznaje i wyraża relacje osobowe, czasowe, przestrzenne;
- odróżnia fakty od opinii;
- umiejętnie redaguje opowiadania z dialogiem, sprawozdanie z lekcji, wydarzenia;
- streszcza utwory literackie – krótsze i dłuższe;
- potrafi skracać i rozwijać tekst;
- potrafi umiejętnie dyskutować, stosuje argumenty i kontrargumenty;
- świadomie i poprawnie pisze z zastosowaniem zasad ortografii;
- zna przewidziane programem gatunki literackie;
- umie wyróżnić podstawowe elementy świata przedstawionego;
- odróżnia podmiot liryczny od bohatera utworu;
- jego technika głośnego i cichego czytania pozwala na zrozumienie tekstu;
- poprawia popełnione błędy językowe przy pomocy nauczyciela; gromadzi słownictwo na zadany temat;
- wyróżnia w tekście czasowniki w formie osobowej i nieosobowej; określa formę fleksyjną czasowników; określa funkcję czasowników w zdaniu;
- odmienia podane rzeczowniki przez przypadki, oddziela temat od końcówki, wskazuje tematy oboczne; nazywa funkcje rzeczowników w zdaniu;
- rozpoznaje w zdaniu zaimki, przysłówki, przymiotniki i liczebniki, potrafi rozpoznać ich związek z wyrazem określanym;
- stopniuje przymiotniki;
- rozróżnia przyimki proste i złożone oraz wyrażenia przyimkowe;
- na łatwiejszych przykładach omawia sposoby wyrażenia podmiotu; rozpoznaje zdania bezpodmiotowe;
- nazywa w zdaniu części zdania (na prostych przykładach);
- układa zdania złożone z podanych zdań pojedynczych;
- wśród zdań złożonych rozróżnia złożone podrzędnie i współrzędnie.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
WYMAGANIA KONIECZNE
Wiadomości i umiejętności najłatwiejsze, najczęściej używane, niezbędne do korzystania na lekcji, tj. do opanowania – przy odpowiednim nakładzie pracy- wiadomości i umiejętności podstawowych.
Kształcenie literackie i językowe
Uczeń:
- potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności, których opanowanie jest przewidziane w programie;
- jest w stanie uzupełnić luki w opanowaniu materiału i umiejętności;
- jego technika czytania pozwala na zrozumienie tekstu;
- potrafi umiejętnie słuchać i rozumieć proste teksty literackie;
- umie redagować proste opowiadanie odtwórcze;
- umiejętnie stosuje łatwe synonimy i wyrazy pokrewne;
- umiejętnie korzysta ze słowników: języka polskiego, wyrazów obcych i ortograficznego;
- świadomie dokonuje podziału kompozycyjnych części opowiadania;
- rozpoznaje w tekście części mowy, zdania;
- odróżnia zdania pojedyncze od złożonych i próbuje określać ich rodzaj;
- umie zastosować części mowy w zdaniu; odmienić przez przypadki, czasy;
- zna pisownię wyrazów;
- zestawia pary wyrazów podstawowych i pochodnych;
- przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu o przejrzystej budowie – wskazuje podstawę słowotwórczą i formant; nazywa typy formantów; tworzy wyrazy pochodne za pomocą podanych formantów.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował podstawowych wiadomości w zakresie fleksji, słownictwa, ortografii i redagowania poznanych form wypowiedzi oraz elementarnych wiadomości z zakresu budowy i analizy utworu literackiego, przewidzianych podstawą programową w klasie szóstej;
- nie opanował techniki głośnego i cichego czytania w stopniu zadawalającym;
- jego wypowiedzi nie są poprawne pod względem językowym i rzeczowym;
- w wypowiedziach pisemnych nie przestrzega reguł ortograficznych, językowych, stylistycznych, logicznych;
- nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o elementarnym stopniu trudności;
- nie opanował wiadomości i umiejętności stwarzających możliwość uzupełnienia braków podczas kontynuacji nauki na wyższym poziomie nauczania.
Oceny cząstkowe uczeń uzyskuje za:
- zadania klasowe ;
- sprawdziany kontrolno – oceniające ;
- dyktanda ;
- kartkówki;
- zadania domowe;
- czytanie lektur i dodatkowych książek – prowadzenie zeszytu lektur;
- deklamację wierszy lub prozy;
- odpowiedzi ustne;
-testy przygotowujące do sprawdzianu szóstoklasisty;
- samodzielne zdobywanie dodatkowych informacji , prezentacje, plakaty itp.
Procentowa skala ocen:
Kartkówka:
Do 49% niedostateczny
Od 50% dopuszczający
Od 60% dostateczny
Od 80% dobry
Od 90% bardzo dobry
Sprawdzian i zadanie klasowe
Do 39% niedostateczny
Od 40% dopuszczający
Od 50%dostateczny
Od 75% dobry
Od 90% bardzo dobry
100% celujący
Wypracowania
40 do 49% dopuszczający
50 do 74% dostateczny
75 do 84% dobry
85 do 94% bardzo dobry
95 do 100% celujący
Ocena semestralna i roczna nie jest średnią ocen cząstkowych
OPRACOWAŁA:
Barbara Wesołowska