WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO W KL. IV -VI

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO W KL. IV -VI

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

- twórczo i samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania;

- samodzielnie wyszukuje i zbiera materiały na określony temat;

- potrafi wykonać działania artystyczne, np. inscenizacja, słuchowisko;

- jego wypowiedzi ustne i pisemne są bezbłędne oraz cechują się dojrzałością myślenia;

- nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do językowej, literackiej i kulturalnej rzeczywistości oraz oryginalnie interpretuje teksty literackie;

- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach międzyszkolnych , powiatowych itp.;

- zna omawiane pozycje lekturowe w całości, własną lekturę rozszerza o lektury nadobowiązkowe;

- wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą ogólną, przedmiotową.

 

OCENA BARDZO DOBRA

STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH

Wiadomości i umiejętności trudne, złożone i nietypowe, niekoniecznie użyteczne.

Kształcenie literackie i językowe

Uczeń:

- mówi w sposób wyrazisty, artykulacyjnie;

- mówi płynnie i precyzyjnie (przynajmniej 2 minuty) na temat otaczającej rzeczywistości, o swoich zainteresowaniach, lekturach;

- potrafi samodzielnie wnioskować, myśleć logicznie;

- biegle posługuje się słownikami, encyklopedią;

- samodzielnie sporządza notatki z lekcji, selekcjonuje materiał rzeczowy;

- bezbłędnie pisze charakterystykę postaci, podejmuje próbę redagowania charakterystyki porównawczej i autocharakterystyki; określa motywację czynów bohaterów, ocenia ich postępowanie;

- potrafi być lojalnym wobec tekstu, w budowaniu komentarza, posługiwaniu się argumentami z tekstu;

- opowiadania twórcze wzbogaca dialogami, elementami opisów, charakterystyki;

- ten sam tekst potrafi przedstawić w formie streszczenia, opisu, opowiadania;

- bezbłędnie pisze sprawozdanie ze spaceru, wycieczki, a w pracy poświęconej oglądanemu filmowi lub spektaklowi teatralnemu podejmuje próby recenzji;

- wyróżnia i charakteryzuje elementy świata przedstawionego: narrator, fabuła, podmiot mówiący w wierszu, sytuacja liryczna, postać, zdarzenia, czas, przestrzeń;

- rozumie i poprawnie posługuje się terminami w zakresie wiedzy o epice, wierszu, nowych gatunkach literackich (ballada, odmiany powieści, dramatu);

- dokonuje samodzielnie analizy i interpretacji wiersza, wyodrębnia tropy stylistyczne, odróżnia obrazowanie realistyczne od fantastycznego;

- pisze prace bezbłędnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym;

- potrafi wyjaśnić, od czego zależą formy odmiany rzeczownika;

- wymienia rodzaje zaimków, omawia ich odmianę, funkcję w zdaniu;

- biegle stopniuje przymiotniki, nazywa rodzaj stopniowania, pisze poprawnie „nie” z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym;

- rozpoznaje różne typy liczebnika, określa jego formy gramatyczne i funkcje w zdaniu, potrafi uzasadnić użycie danego typu liczebnika, odmienia trudniejsze liczebniki złożone;

- stosuje w zdaniu rzeczownik w różnych funkcjach składniowych (podmiotu, dopełnienia przydawki);

- rozpoznaje zdanie z orzeczeniem imiennym, omawia jego budowę;

- omawia, podając przykłady, różne sposoby wyrażania orzeczenia oraz podmiotu, przydawki i dopełnienia;

- wyróżnia w zdaniu związki zgody, rządu i przynależności, wskazuje zasady ich tworzenia;

- przeprowadza klasyfikacje zdań złożonych współrzędnie, rysuje ich wykresy;

- przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazów pochodzących od wyrażeń przyimkowych i czasowników;

- wskazuje przedrostek i przyrostek jako formant w jednym wyrazie  i jako składnik podstawy słowotwórczej w innym;

- podaje przykłady wyrażeń z obocznymi tematami słowotwórczymi;

- daje przykłady wyrazów utworzonych za pomocą różnych formantów.

 

OCENA DOBRA

STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH TYPOWYCH

Wiadomości i umiejętności umiarkowanie przystępne, pośrednio użyteczne w życiu, ale niezbędne w dalszym kształceniu.

Kształcenie literackie i językowe

Uczeń:

- czyta poprawnie, stosując zasady prawidłowej intonacji i akcentowania;

- odróżnia specyfikę języka mówionego i pisanego;

- jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe;

- podejmuje próby wypowiadania się w formach trudniejszych niż określone podstawą programową: opowiadanie twórcze, z dialogiem, elementami opisu; charakterystyka z pogłębioną oceną postaci; sprawozdanie ze spektaklu teatralnego, filmu; opinie; oceny;

- potrafi zająć stanowisko w rozmowie;

- inicjuje i rozwija różne dialogi;

- dobra znajomość tekstu pozwala mu na odtwórcze opowiadanie losów bohaterów, omówienie elementów świata przedstawionego;

- umie precyzować swoje sądy, opinie, wnioski dotyczące lektury, jak i związane z życiem i rzeczywistością;

- odróżnia przekazy artystyczne od dokumentalnych;

- rozumie teksty z różnych kręgów kulturowych i umie je zinterpretować;

- analizuje tekst literacki i wyciąga wnioski;

- poprawnie pisze plan ramowy i szczegółowy;

- wypowiada się na temat swoich przeżyć i odczuć;

- wskazuje poznane środki stylistyczne w wierszu;

- potrafi samodzielnie poprawić większość własnych błędów;

- wymienia rodzaje zaimków;

- wyróżnia przysłówki wśród innych części mowy, wskazuje sposób ich utworzenia;

- poprawnie stopniuje przymiotniki, wie, czemu służy stopniowanie;

- podaje przykłady różnych typów liczebników, odmienia liczebnik złożony i nieokreślony;

- na konkretnych przykładach omawia sposób wyrażenia orzeczenia i podmiotu;

- wyróżnia w zdaniu związki wyrazów i nazywa je; tworzy poprawny związek zgody, rządu i przynależności;

- układa przykłady zdań złożonych współrzędnie;

- od podanego wyrazu podstawowego tworzy kilka wyrazów pochodnych będących różnymi częściami mowy;

- rozpoznaje wyraz pochodny, który może być podstawowym dla innego wyrazu;

- tworzy wyrazy pochodne od wyrażenia przyimkowego i od czasownika;

- wyjaśnia pisownię podanego wyrazu, odwołując się do wiadomości ze słowotwórstwa.

 

OCENA DOSTATAECZNA

ROZUMIENIE WIADOMOŚCI

Wiadomości i umiejętności najbardziej przystępne, a zarazem uniwersalne, użyteczne na co dzień i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.

Kształcenie literackie i językowe

Uczeń:

- umiejętnie słucha i rozumie proste teksty literackie;

- w wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych w zakresie budowy zdań, stosowania poznanego słownictwa i ortografii;

- w miarę samodzielnie posługuje się następującymi formami wypowiedzi: opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, streszczenie, opis, sprawozdanie, charakterystyka postaci, list, zaproszenie, telegram;

- rozróżnia formy przekazu: teatr, film, komiks, słuchowisko radiowe;

- umie wypowiedzieć się w formie teatralnej z wykorzystaniem gestu, mimiki;

- wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy;

- rozpoznaje i wyraża relacje osobowe, czasowe, przestrzenne;

- odróżnia fakty od opinii;

- umiejętnie redaguje opowiadania z dialogiem, sprawozdanie z lekcji, wydarzenia;

- streszcza utwory literackie – krótsze i dłuższe;

- potrafi skracać i rozwijać tekst;

- potrafi umiejętnie dyskutować, stosuje argumenty i kontrargumenty;

- świadomie i poprawnie pisze z zastosowaniem zasad ortografii;

- zna przewidziane programem gatunki literackie;

- umie wyróżnić podstawowe elementy świata przedstawionego;

- odróżnia podmiot liryczny od bohatera utworu;

- jego technika głośnego i cichego czytania pozwala na zrozumienie tekstu;

- poprawia popełnione błędy językowe przy pomocy nauczyciela; gromadzi słownictwo na zadany temat;

- wyróżnia w tekście czasowniki w formie osobowej i nieosobowej; określa formę fleksyjną czasowników; określa funkcję czasowników w zdaniu;

- odmienia podane rzeczowniki przez przypadki, oddziela temat od końcówki, wskazuje tematy oboczne; nazywa funkcje rzeczowników w zdaniu;

- rozpoznaje w zdaniu zaimki, przysłówki, przymiotniki i liczebniki, potrafi rozpoznać ich związek z wyrazem określanym;

- stopniuje przymiotniki;

- rozróżnia przyimki proste i złożone oraz wyrażenia przyimkowe;

- na łatwiejszych przykładach omawia sposoby wyrażenia podmiotu; rozpoznaje zdania bezpodmiotowe;

- nazywa w zdaniu części zdania (na prostych przykładach);

- układa zdania złożone z podanych zdań pojedynczych;

- wśród zdań złożonych rozróżnia złożone podrzędnie i współrzędnie.

 

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

WYMAGANIA KONIECZNE

Wiadomości i umiejętności najłatwiejsze, najczęściej używane, niezbędne do korzystania na lekcji, tj. do opanowania – przy odpowiednim nakładzie pracy- wiadomości i umiejętności podstawowych.

Kształcenie literackie i językowe

Uczeń:

- potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności, których opanowanie jest przewidziane w programie;

- jest w stanie uzupełnić luki w opanowaniu materiału i umiejętności;

- jego technika czytania pozwala na zrozumienie tekstu;

- potrafi umiejętnie słuchać i rozumieć proste teksty literackie;

- umie redagować proste opowiadanie odtwórcze;

- umiejętnie stosuje łatwe synonimy i wyrazy pokrewne;

- umiejętnie korzysta ze słowników: języka polskiego, wyrazów obcych i ortograficznego;

- świadomie dokonuje podziału kompozycyjnych części opowiadania;

- rozpoznaje w tekście części mowy, zdania;

- odróżnia zdania pojedyncze od złożonych i próbuje określać ich rodzaj;

- umie zastosować części mowy w zdaniu; odmienić przez przypadki, czasy;

- zna pisownię wyrazów;

- zestawia pary wyrazów podstawowych i pochodnych;

- przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu o przejrzystej budowie – wskazuje podstawę słowotwórczą i formant; nazywa typy formantów; tworzy wyrazy pochodne za pomocą podanych formantów.

 

OCENA NIEDOSTATECZNA

Otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował podstawowych wiadomości w zakresie fleksji, słownictwa, ortografii i redagowania poznanych form wypowiedzi oraz elementarnych wiadomości  z zakresu budowy i analizy utworu literackiego, przewidzianych podstawą programową w klasie szóstej;

- nie opanował techniki głośnego i cichego czytania w stopniu zadawalającym;

- jego wypowiedzi nie są poprawne pod względem językowym i rzeczowym;

- w wypowiedziach pisemnych nie przestrzega reguł ortograficznych, językowych, stylistycznych, logicznych;

- nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o elementarnym stopniu trudności;

- nie opanował wiadomości i umiejętności stwarzających możliwość uzupełnienia braków podczas kontynuacji nauki na wyższym poziomie nauczania.

 

 

Oceny cząstkowe uczeń uzyskuje za:

- zadania klasowe ;

- sprawdziany kontrolno – oceniające ;

- dyktanda  ;

- kartkówki;

- zadania domowe;

- czytanie lektur i dodatkowych książek – prowadzenie zeszytu lektur;

-  deklamację wierszy lub prozy;

- odpowiedzi ustne;

-testy przygotowujące do sprawdzianu szóstoklasisty;

- samodzielne zdobywanie dodatkowych informacji , prezentacje, plakaty itp.

 

 

Procentowa skala ocen:

 

Kartkówka:

Do 49% niedostateczny

Od 50% dopuszczający

Od 60% dostateczny

Od 80% dobry

Od 90% bardzo dobry

 

Sprawdzian i zadanie klasowe

Do 39% niedostateczny

Od 40% dopuszczający

Od 50%dostateczny

Od 75% dobry

Od 90% bardzo dobry

100% celujący

Wypracowania

40 do 49% dopuszczający

50 do 74% dostateczny

 75 do 84% dobry

85 do  94% bardzo dobry

95 do 100% celujący

 

Ocena semestralna i roczna nie jest średnią ocen cząstkowych

 

 

OPRACOWAŁA:

 

                                                                              Barbara Wesołowska