Przedmiotowy system oceniania z religii w kl. I –III nauczania zintegrowanego na rok szkolny 2014/2015 dla Szkoły Podstawowej nr 22

Przedmiotowy system oceniania z religii w kl. I –III nauczania zintegrowanego na rok szkolny 2014/2015 dla Szkoły Podstawowej nr 22

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z religii polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz formułowania oceny. Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.

W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

1. Obiektywność

–zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.

2. Jawność

–podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (systematyczne wpisy do dziennika elektronicznego).

3. Instruktywność

–wskazanie na występujące braki.

4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia

procesu).

Wprowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie

kształcenia).

2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).

3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).

4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia

procesu).

Metody kontroli i ocen:

1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia

praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).

2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy

zróżnicowanych zadań testowych).

Sposoby oceniania: wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

2. Zainteresowanie przedmiotem.

3. Stosunek do przedmiotu.

4. Pilność i systematyczność.

5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

6. Postawa

Na ocenę z religii nie ma wpływu udział w praktykach religijnych (np. uczestnictwo we Mszy św.)

Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

Ocenianie ma na celu:

a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych

b) motywowanie ucznia do dalszej pracy

c) pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju

d) systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach

i specjalnych uzdolnieniach ucznia

e) umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno –wychowawczej

Ocenie podlegają:

• wiadomości i umiejętności związane z realizowanym programem

• wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym

• znajomość modlitw

• przygotowanie do katechezy

• zadania domowe

• zadania dodatkowe

• praca na katechezie

Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:

• cząstkowe, określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu

• okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany rok szkolny.

Uczeń jest oceniany za:

• Wypowiedzi ustne

• Prace pisemne (kartkówki)

• Prace domowe

• Pracę na katechezie

• Przygotowanie do katechezy –uczeń powinien mieć podręcznik, zeszyt, ćwiczenia i potrzebne przybory szkolne.

• Prace dodatkowe dla chętnych

Klasyfikacja:

Uczeń może być nieklasyfikowany z religii, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu jego nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu na te zajęcia w szkolnym planie edukacji.

Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

Oceny cząstkowe:

• celujący (6)

• bardzo bobry (5)

• dobry (4)

• dostateczny (3)

• dopuszczający (2)

• niedostateczny (1)

Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne opis oczekiwanych osiągnięć uczniów na poszczególne oceny: cel., bdb, db, dost., dop.

Ocena celujący

• uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

• wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji,

• wypowiada się poprawnie, logicznie i wyczerpująco na dany temat,

• twórczo rozwija swoje uzdolnienia, dba o własną formację religijną

• angażuje się w prace pozalekcyjne np. gazetki religijne, montażesceniczne ( np. apele, jasełka...), pomoce katechetyczne itp.,

• uczestniczy w konkursach o tematyce religijnej ( np. wiedzy religijnej,plastycznych,  literackich...),

• jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych

zastrzeżeń,

• posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.

Ocena bardzo dobry

• uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,

• opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii,

• rozumie poprawnie uogólnienia i potrafi wyjaśnić związki między prawdami bez pomocy nauczyciela

• stara się być świadkiem wyznawanej wiary,

• posiada pełną znajomość „Małego katechizmu”,

• starannie prowadzi zeszyt i odrabia zadania domowe,

• aktywnie uczestniczy w lekcjach religii,

• jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem,

• wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

Ocena dobry

• uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej,

• opanował wiedzę w zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym

• rozumie poznane prawdy i potrafi je logicznie powiązać, uogólniać,

• wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,

• potrafi posługiwać się terminami naukowymi,

• wykazuje się dobrą znajomością „Małego katechizmu”,

• w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe,

• podczas lekcji ma określone pomoce np. zeszyt, karty pracy, podręcznik

• systematycznie uczestniczy w lekcjach religii,

• jest zainteresowany przedmiotem,

• stara się być aktywnym podczas lekcji,

• posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

Ocena dostateczny

• uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej,

• uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności,

• uczeń wykonuje zadania przy pomocy nauczyciela i z jego pomocą potrafi rozwiązać problemy teoretyczne i praktyczne

• poznane prawdy potrafi przekazać przy pomocy potocznego języka,

• wykazuje się dostateczną znajomością „Małego katechizmu”,

• w zeszycie ucznia i kartach pracy występują sporadyczne braki notatek i prac domowych,

• prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem,

• inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną

Ocena dopuszczający

• minimalna wiedza w zakresie materiału przewidzianego programem, uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne,

• niezrozumienie podstawowych uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk,

• słaba umiejętność wykorzystania wiedzy i tylko z pomocą nauczyciela,

• ma trudności ze słownym przekazywaniem wiedzy

• ma problemy ze znajomością „Małego katechizmu”,

• niechętny udział w procesie dydaktycznym,

• lekceważący stosunek do przedmiotu,

• słabe prowadzenie kart pracy i zeszytu,

• inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

Ocena niedostateczna

• brak wiadomości i umiejętności programowych

• uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,

• ma lekceważący stosunek do przedmiotu,

• nie angażuje się

Zamierzone osiągnięcia uczniów klas I –III ( wiedza i umiejętności)

Zamierzone osiągnięcia –klasa 1

Uczeń powinien znać:

Podstawowe pozdrowienia chrześcijańskie

Dialogi stosowane w liturgii słowa

Znaczenie modlitwy prośby zanoszonej do Jezusa i świętych oraz odpowiadające jej postawy ciała

Gesty i słowa będące wyrazem wdzięczności i czci wobec Boga

Wydarzenia z życia Jezusa, który zwraca się do Boga jako Ojca

Przymioty Boga Ojca w świetle Modlitwy Pańskiej

Sakramentalne sposoby obecności zmartwychwstałego Pana we wspólnocie Kościoła

Religijne znaczenie określonych w programie znaków i symboli liturgicznych

Modlitwy: Znak Krzyża, Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Akty: wiary nadziei, miłości i żalu, Aniele Boży, Przykazanie miłości.

Uczeń powinien umieć:

Z odpowiednim zrozumieniem wykonywać znak Krzyża

Godnie zachować się w miejscu świętym

Szanować osoby wprowadzające ich w wiarę Kościoła

Wyciszyć się, by lepiej słuchać Boga i ludzi

Z należną czcią odnosić się do Pisma Świętego

Z ufnością formułować proste modlitwy prośby w potrzebach osobistych i społecznych

Wyrażać podziw, wdzięczność i uwielbienie wobec Boga w Trójcy Świętej Jedynego, który stworzył piękny świat i obdarza ludzi życiem wiecznym

Posługiwać się tekstem Modlitwy Pańskiej w codziennym życiu, wierząc w Jezusa, który objawia Boga Ojca

Radośnie oczekiwać oraz właściwie przygotować się na spotkanie z Jezusem

Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramencie i sakramencie pojednania

Zamierzone osiągnięcia –klasa 2

Uczeń powinien znać:

Różne sposoby porozumiewania się Boga z ludźmi oraz obecności Chrystusa w

Kościele; postaci biblijne, w których życiu widoczne jest wsłuchiwanie się w Słowo

Boże i odpowiadanie na nie; Znaczenie nauczania Jezusa i czynionych przez Niego znaków udzielanym przez Kościół sakramentem pokuty;

Związek zachodzący między nauczaniem Jezusa i czynionymi przez Niego znakami a ustanowioną przez Niego Eucharystią;

Warunki spotykania się ze zmartwychwstałym Chrystusem w sakramencie pokuty i w Eucharystii;

Formuły liturgiczne umożliwiające udział w Eucharystii oraz korzystanie z pojednania z Bogiem i Kościołem w sakramencie pokuty;

Znaczenie ustanowionych przez Jezusa znaków sakramentalnych;

Wybrane perykopy biblijne, słowa Jezusa, pieśni liturgiczne, modlitwy (główne prawdywiary, 7 grzechów głównych, sakramenty święte, przykazania kościelne, Przykazania Boże, Skład Apostolski) i krótkie formuły wiary pomagające w interioryzacji niniejszych treści nauczania katechetycznego.

Uczeń powinien:

Współpracować z kolegami, z rodzicami, katechetami, nauczycielami i duszpasterzami

w dobrym przygotowaniu się do spotkania z Chrystusem w Eucharystii i sakramencie pokuty;

Ufnie powierzać swoje grzechy i słabości Jezusowi Chrystusowi;

Prosić o przebaczenie Boga i ludzi oraz szczerze dziękować za nie;

Wypełniać warunki owocnego korzystania z sakramentu pokuty;

Wyjaśnić podstawowe znaczenie Eucharystii;

Wzbudzać proste akty wyrażające wiarę w obecność Jezusa Chrystusa w Najświętszym Sakramencie;

Rozwijać w sobie przyjaźń z Jezusem Chrystusem przez korzystanie z sakramentów

Kościoła oraz prowadzenie życia zgodnego z Ewangelią, odpowiadającego godności dziecka Bożego;

Aktywnie współuczestniczyć w przeznaczonych dla nich nabożeństwach pokutnych i eucharystycznych.

Zamierzone osiągnięcia –klasa 3

Uczeń powinien znać:

• stosowane podczas celebracji Eucharystii dialogowe formy modlitwy;

• elementy strukturalne mszy świętej; • wydarzenia związane z Męką i śmiercią Jezusa na krzyżu;

• religijne znaczenie darów chleba i wina; • mszalne obrzędy Komunii Świętej;

• religijne znaczenie błogosławieństw stosowanych w liturgii eucharystycznej;

• sformułowania wyrażające wiarę w sakramentalną obecność Chrystusa w Kościele;

• dobrane piosenki religijne i pieśni liturgiczne

• tajemnice różańca i wydarzenia związane z życiem Maryi i Jezusa w nich ukazane.

Uczeń powinien umieć:

• z wiarą korzystać z sakramentu pokuty i regularnie przystępować do stołu Pańskiego w szczególności zaś w I piątki miesiąca;

• z należną czcią odnosić się do Słowa Bożego przekazanego i głoszonego w zgromadzeniu eucharystycznym;

• troszczyć się o jedność i pokój w Kościele; wzrastać w miłości Boga i bliźniego;

• świętować misteria Chrystusa w celebracjach eucharystycznych roku liturgicznego;

• z wdzięcznością przyjmować błogosławieństwo Boże;

• naśladować postawy Jezusa określone w błogosławieństwach;

• współpracować z katechetami, rodzicami, nauczycielami i duszpasterzami w przygotowaniu celebracji eucharystycznej z okazji rocznicy Komunii Świętej i zakończenia roku szkolnego;

• dawać świadectwo Jezusowi, kierując się w swoim życiu Dekalogiem.

Opracowała: Katarzyna Snaczke.