Przedmiotowy system oceniania z religii kl. IV – VI na rok 2014/2015 dla Szkoły Podstawowej nr 22

Przedmiotowy system oceniania

z religii kl. IV – VI na rok 2014/2015 dla Szkoły Podstawowej nr 22

w Bielsku-Białej

1. Kontrakt

  1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć ucznia występuje w całym procesie katechizacji.
  2. Sprawdzanie osiągnięć ucznia dokonywane jest różnymi metodami: odpowiedzi ustnej, prac praktycznych, testów wiadomości i umiejętności.
  3. Uczeń ma prawo być dwa razy w semestrze nieprzygotowany do zajęć.
  4. nie przygotowaniu do zajęć (brak zeszytu, podręcznika, pracy domowej) uczeń informuje nauczyciela na początku katechezy.
  5. Brak pracy domowej uczeń powinien uzupełnić w okresie najbliższych zajęć.
  6. Brak pracy domowej nie może być tłumaczony nieobecnością ucznia w szkole.
  7. Sprawdziany są obowiązkowe (przynajmniej raz w semestrze). Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie mógł go napisać, może to zrobić w innym terminie za zgodą obydwu stron. Sprawdzian powinien być zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem.
  8. W przypadku nieobecności w szkole uczeń powinien we własnym zakresie uzupełnić wiadomości oraz brakujące notatki i ćwiczenia.
  9. Uczeń ma prawo do oceny za prace dodatkowe. Uczestnictwo ucznia w konkursie, olimpiadzie czy aktywne uczestnictwo w życiu parafii i stowarzyszeniu (przynależność do kółka zainteresowań) – podnosi ocenę ucznia.
  10. Zeszyt ucznia sprawdzany jest raz w semestrze (systematyczność i estetyka).

 2. Obszary oceniania

  1. Sprawdziany, kartkówki.
  2. Konkursy.
  3. Odpowiedzi ustne (aktywność).
  4. Prace domowe.

 

3. Rodzaje narzędzi

 

  1. Sprawdziany, testy, quizy, krzyżówki.
  2. Kartkówki (materiał nie więcej niż z trzech ostatnich lekcji).
  3. Wypowiedzi ustne.

4. Warunki uzyskania oceny – wymagania:

  1) Celująca:

  1. uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy,
  2. wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,
  3. aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (stowarzyszenia, ognisko misyjne, kółka różańcowe),
  4. twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  5. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary,
  6. wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat,
  7. bierze czynny udział w przygotowaniu liturgii Mszy świętej, w przygotowaniu nabożeństw, misteriów, odpustach parafialnych,
  8. wyróżnia się w kształtowaniu postawy: otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości sumienia, uprzejmości, życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia,
  9. osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

2) Bardzo dobra:

  1. uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z programu nauczania,
  2. posiada biegłą znajomość katechizmu, bierze czynny udział w katechezie,
  3. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,
  4. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  5. chętnie i regularnie uczestniczy w katechezie,
  6. zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
  7. chętnie uczestniczy w życiu parafii (liturgia, rekolekcje, odpust itp.),
  8. potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów wnowych sytuacjach,
  9. przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.

3) Dobra:

  1. uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach,
  2. opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej,
  3. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,
  4. zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je i umie wyjaśnić,
  5. dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,
  6. zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
  7. uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,
  8. nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany,

4) Dostateczna:

  1. uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z lekcji,
  2. opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy,
  3. dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,
  4. nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,
  5. wykonanie zadań przez ucznia budzi zastrzeżenia (np. niestaranne prowadzenie zeszytu, brak katechez),

5) Dopuszczająca:

  1. uczeń jest obecny na lekcji, słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu katechezy,
  2. zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej,
  3. zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary
  4. dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są braki,
  5. proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety,
  6. niechętnie bierze udział w katechezie,
  7. często opuszcza katechezę,
  8. ma lekceważący stosunek do przedmiotu i katechety.

6) Niedostateczna:

  1. uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
  2. odmawia wszelkiej współpracy,
  3. ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary i katechety,
  4. nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
  5. nie odzwierciedla znajomości życia chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do Kościoła i religii),
  6. postawa budzi zastrzeżenia (jest anty świadectwem).

Opracowała: Katarzyna Snaczke