Kryteria oceniania z wychowania fizycznego dla klas IV - VI w roku szkolnym 2015/16
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 15, wrzesień 2014 07:25
CELE OGÓLNE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I KRYTERIA OCENIANIA
CELE
- Wszechstronny rozwój sprawności fizycznej i motorycznej, podniesienie poziomu wydolności fizycznej, powiększenie potencjału zdrowotnego młodzieży.
- Rozbudzenie zainteresowań różnymi formami aktywności ruchowej, zdrowotnej, rekreacyjnej oraz wyposażenia uczniów w wiedzę
i umiejętności umożliwiające im aktywne uczestnictwo w tych formach ruchu.
- Kształtowanie pozytywnej postawy wobec zdrowego stylu życia poprzez podniesienie poziomu świadomości wobec odpowiedzialności za własny rozwój fizyczny oraz potrzeby ustawicznego działania na rzecz zachowania i dbałości o zdrowie
ZASADY OCENIANIA
- Ucznia obowiązuje sześciostopniowa skala ocen zgodnie
z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
- Nauczyciel zapoznaje we wrześniu uczniów z wymaganiami programowymi i kryteriami oceniania.
- Oceniając ucznia z wychowania fizycznego brany jest pod uwagę
przede wszystkim jego wysiłek wkładany w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Systematyczność aktywnego uczestnictwa w zajęciach wf. Aktywność ucznia w działaniach sportu szkolnego i kultury fizycznej.
- Umiejętności ruchowe ucznia oceniane są na podstawie zadań kontrolno-oceniających pozwalających na ustalenie poziomu opanowania tych umiejętności.
- Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu dwóch tygodni chyba, że ustali z nauczycielem inny termin.
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie będzie na sprawdzianie to powinien go zaliczyć w ciągu trzech tygodni chyba, że ustali
z nauczycielem inny termin.
- Uczniowi przysługuje zgłoszenie nieprzygotowania (brak stroju):
- liceum raz w semestrze
- gimnazjum i szkoła podstawowa dwa razy w semestrze
- Częste zwolnienia z wychowania fizycznego pisane przez rodziców mogą wpłynąć na obniżenie oceny.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie
na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z maksymalnym wykorzystaniem swoich możliwości.
- Wykazuje się wysoką inwencją twórczą na lekcjach oraz aktywną pomocą w ich organizacji.
- Chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, bierze udział
w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz prowadzi aktywność sportową poza szkołą.
- Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia.
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,
nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień tylko z wychowania fizycznego w danym dniu.
- Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich maksymalnych możliwości.
- Wykazuje się bardzo wysoką wiedzą w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
OCENA BARDZO BOBRA
- Uczeń wykazuje dużą aktywność i zaangażowanie
na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z wykorzystaniem swoich
wysokich możliwości.
- Wykazuje się inwencją twórczą, aktywnym udziałem w zajęciach
i pomocą w ich organizacji.
- Wykazuje się aktywną postawą na zajęciach pozalekcyjnych, udziałem w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz aktywnością sportowa poza szkołą.
- Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia.
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,
nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień tylko z wychowania fizycznego w danym dniu.
- Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich możliwości.
- Wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
OCENA DOBRA
- Uczeń wykazuje przeciętną aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z średnim wykorzystaniem swoich możliwości.
- Wykazuje przeciętną inwencję twórczą i rzadko pomaga
w organizacji zajęć.
- Niesystematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,
nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień
z wychowania fizycznego.
- Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich możliwości.
- Wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
OCENA DOSTATECZNA
- Uczeń wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z małym wykorzystaniem swoich możliwości.
- Nie wykazuje się inwencją twórczą, nie pomaga w ich organizacji
zajęć.
- Nie wykazuje się aktywną postawą na zajęciach pozalekcyjnych, nie uczestniczy w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz nie prowadzi aktywności sportowej poza szkołą.
- Uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego nie systematycznie , ma godziny nieusprawiedliwione oraz dużą ilość zwolnień od rodziców.
- Nie wykonuje zadań kontrolno – oceniających na poziomie swoich możliwości.
- Wykazuje widoczne braki w wiedzy w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Uczeń nie wykazuje żadnej aktywności i zaangażowania na lekcjach.
- Na zajęciach wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe znacznie poniżej swoich możliwości.
- Nie wykazuje żadnej inwencji twórczej, nigdy nie pomaga w organizacji zajęć.
- Nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, w zawodach międzyszkolnych i szkolnych, nie prowadzi żadnej aktywności sportowej poza szkołą.
- W zajęciach wychowania fizycznego, uczestniczy sporadycznie
ma godziny nieusprawiedliwione oraz dużą ilości pojedynczych zwolnień z wychowania fizycznego .
- Wykonuje zadania kontrolno – oceniające zdecydowanie poniżej swoich możliwości.
- Wykazuje się bardzo słabą wiedzą w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
OCENA NIEDOSTATECZNA
- Uczeń wykazuje minimalną aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe zdecydowanie poniżej swoich możliwości lub nie wykonuje ich wcale.
- Nie wykazuje inwencji twórczej, nigdy nie pomaga
w organizacji zajęć.
- Nie bierze udziału w żadnych zajęciach pozalekcyjnych, zawodach międzyszkolnych i szkolnych, nie prowadzi aktywności sportowej poza szkołą.
- Sporadycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego
nie uzyskując wymaganej 50% frekwencji.
- ma dużo godzin nieusprawiedliwionych oraz pojedynczych zwolnień z wychowania fizycznego .
- Wykonuje zadania kontrolno – oceniające zdecydowanie poniżej swoich możliwości lub nie nie wykonuje ich wcale.
- Nie posiada wiedzy w zakresie:
- doskonalenia własnej sprawności
- dbałości o prawidłową postawę ciała
- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej
- podstawowych zasad BHP
Nauczyciel oprócz 6 stopniowej skali oceniania może dodawać plusy i minusy za aktywność na lekcjach.
nauczyciel wychowania fizycznego mgr Patrycja Buk i Aleksandra Krzystolik