Kryteria oceniania z wychowania fizycznego dla klas IV - VI w roku szkolnym 2015/16

CELE OGÓLNE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I KRYTERIA OCENIANIA

 CELE

  • Wszechstronny rozwój sprawności fizycznej i motorycznej, podniesienie poziomu wydolności fizycznej, powiększenie potencjału zdrowotnego młodzieży.
  • Rozbudzenie zainteresowań różnymi formami aktywności ruchowej, zdrowotnej, rekreacyjnej oraz wyposażenia uczniów w wiedzę

i umiejętności umożliwiające im aktywne uczestnictwo w tych formach ruchu.

  • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec zdrowego stylu życia poprzez podniesienie poziomu świadomości wobec odpowiedzialności za własny rozwój fizyczny oraz potrzeby ustawicznego działania na rzecz zachowania i dbałości o zdrowie

 ZASADY OCENIANIA

  • Ucznia obowiązuje sześciostopniowa skala ocen zgodnie

z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

  • Nauczyciel zapoznaje we wrześniu uczniów z wymaganiami programowymi i kryteriami oceniania.
  • Oceniając ucznia z wychowania fizycznego brany jest pod uwagę

przede wszystkim jego wysiłek wkładany w wywiązywanie się

z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Systematyczność aktywnego uczestnictwa w zajęciach wf. Aktywność ucznia w działaniach sportu szkolnego i kultury fizycznej.

  • Umiejętności ruchowe ucznia oceniane są na podstawie zadań kontrolno-oceniających pozwalających na ustalenie poziomu opanowania tych umiejętności.
  • Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu dwóch tygodni chyba, że ustali z nauczycielem inny termin.
  • Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie będzie na sprawdzianie to powinien go zaliczyć w ciągu trzech tygodni chyba, że ustali

z nauczycielem inny termin.

  • Uczniowi przysługuje zgłoszenie nieprzygotowania (brak stroju):

- liceum raz w semestrze

- gimnazjum i szkoła podstawowa dwa razy w semestrze

  • Częste zwolnienia z wychowania fizycznego pisane przez rodziców mogą wpłynąć na obniżenie oceny.

 

 WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

OCENA CELUJĄCA

  • Uczeń wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie

na lekcjach.

  • Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z maksymalnym wykorzystaniem swoich możliwości.
  • Wykazuje się wysoką inwencją twórczą na lekcjach oraz aktywną pomocą w ich organizacji.
  • Chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, bierze udział

w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz prowadzi aktywność sportową poza szkołą.

  • Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia.
  • Systematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,

nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień tylko z wychowania fizycznego w danym dniu.

  • Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich maksymalnych możliwości.
  • Wykazuje się bardzo wysoką wiedzą w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

OCENA BARDZO BOBRA

  • Uczeń wykazuje dużą aktywność i zaangażowanie

na lekcjach.

  • Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z wykorzystaniem swoich

wysokich możliwości.

  • Wykazuje się inwencją twórczą, aktywnym udziałem w zajęciach

i pomocą w ich organizacji.

  • Wykazuje się aktywną postawą na zajęciach pozalekcyjnych, udziałem w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz aktywnością sportowa poza szkołą.
  • Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia.
  • Systematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,

nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień tylko z wychowania fizycznego w danym dniu.

  • Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich możliwości.
  • Wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

OCENA DOBRA

  • Uczeń wykazuje przeciętną aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
  • Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z średnim wykorzystaniem swoich możliwości.
  • Wykazuje przeciętną inwencję twórczą i rzadko pomaga

w organizacji zajęć.

  • Niesystematycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,

nie ma godzin nieusprawiedliwionych oraz dużej ilości zwolnień

z wychowania fizycznego.

  • Wykonuje zadania kontrolno – oceniające na poziomie swoich możliwości.
  • Wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

OCENA DOSTATECZNA

  • Uczeń wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe z małym wykorzystaniem swoich możliwości.
  • Nie wykazuje się inwencją twórczą, nie pomaga w ich organizacji

zajęć.

  • Nie wykazuje się aktywną postawą na zajęciach pozalekcyjnych, nie uczestniczy w zawodach międzyszkolnych i szkolnych oraz nie prowadzi aktywności sportowej poza szkołą.
  • Uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego nie systematycznie , ma godziny nieusprawiedliwione oraz dużą ilość zwolnień od rodziców.
  • Nie wykonuje zadań kontrolno – oceniających na poziomie swoich możliwości.
  • Wykazuje widoczne braki w wiedzy w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

  OCENA DOPUSZCZAJĄCA

  • Uczeń nie wykazuje żadnej aktywności i zaangażowania na lekcjach.
  • Na zajęciach wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe znacznie poniżej swoich możliwości.
  • Nie wykazuje żadnej inwencji twórczej, nigdy nie pomaga w organizacji zajęć.
  • Nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, w zawodach międzyszkolnych i szkolnych, nie prowadzi żadnej aktywności sportowej poza szkołą.
  • W zajęciach wychowania fizycznego, uczestniczy sporadycznie

ma godziny nieusprawiedliwione oraz dużą ilości pojedynczych zwolnień z wychowania fizycznego .

  • Wykonuje zadania kontrolno – oceniające zdecydowanie poniżej swoich możliwości.
  • Wykazuje się bardzo słabą wiedzą w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

OCENA NIEDOSTATECZNA

  • Uczeń wykazuje minimalną aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
  • Wykonuje ćwiczenia i zadania ruchowe zdecydowanie poniżej swoich możliwości lub nie wykonuje ich wcale.
  • Nie wykazuje inwencji twórczej, nigdy nie pomaga

w organizacji zajęć.

  • Nie bierze udziału w żadnych zajęciach pozalekcyjnych, zawodach międzyszkolnych i szkolnych, nie prowadzi aktywności sportowej poza szkołą.
  • Sporadycznie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego

nie uzyskując wymaganej 50% frekwencji.

  • ma dużo godzin nieusprawiedliwionych oraz pojedynczych zwolnień z wychowania fizycznego .
  • Wykonuje zadania kontrolno – oceniające zdecydowanie poniżej swoich możliwości lub nie nie wykonuje ich wcale.
  • Nie posiada wiedzy w zakresie:

- doskonalenia własnej sprawności

- dbałości o prawidłową postawę ciała

- indywidualnych i zespołowych form aktywności ruchowej

- podstawowych zasad BHP

Nauczyciel oprócz 6 stopniowej skali oceniania może dodawać plusy i minusy za aktywność na lekcjach.

                                       nauczyciel wychowania fizycznego mgr Patrycja Buk i Aleksandra Krzystolik