Wymagania edukacyjne z historii i społeczeństwa

Wymagania edukacyjne dla klasy IV

POBIERZ

Wymagania edukacyjne dla klasy V

POBIERZ

Wymagania edukacyjne dla klasy VI

POBIERZ

 

Przedmiotowy system oceniania

System oceniania z historii i społeczeństwa  dla klas IV-VI Szkoły Podstawowej nr 22 obowiązujący w roku szkolnym 2013/2014

System oceniania z historii i społeczeństwa  dla klas IV-VI
Kontroli i ocenie podlegają prace pisemne, wypowiedzi ustne i prace praktyczne.
Pisemne:

  • testy (zapowiadane z 2 tygodniowym wyprzedzeniem)
  • kartkówki (obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą być nie zapowiadane)

Ustne:

  • kilkuzdaniowa wypowiedź
  • aktywność na lekcji
  • prezentacja pracy własnej lub grupy
  • Praktyczne:
  • wytwory pracy np.  praca plastyczna
  • posługiwanie się mapą, tekstem źródłowym
  • współpraca w grupie
  • karty pracy
  • prowadzenie zeszytu przedmiotowego

Wymagania na poszczególne oceny.
Uczeń otrzyma ocenę:
NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:
nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych  poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.
nie opanował minimum wiadomości programowych

DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli:

  • częściowo opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie  podstawowym,
  • nie pracuje systematycznie
  • nie formułuje własnych wniosków,
  • przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające  zastosowania podstawowych umiejętności.


DOSTATECZNĄ jeżeli:

  • opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie podstawowym,
  • rzadko uczestniczy w dyskusji
  • czasami poprawnie formułuje wnioski,
  • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z  podstawowych źródeł informacji.
  • zna  tylko niektóre wydarzenia i postacie.


DOBRĄ jeżeli:

  • opanował zakres wiedzy i umiejętności w stopniu średnim na poziomie ponadpodstawowym,
  • charakteryzuje go najczęściej systematyczna i efektywna praca
  • często uczestniczy w dyskusji
  • poprawnie formułuje wnioski
  • potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji i terminów.
  • zna najważniejsze wydarzenia i postacie.


BARDZO DOBRĄ jeżeli:

  • opanował  w pełni zakres wiedzy i umiejętności programowych na poziomie ponadpodstawowym,
  • charakteryzuje go systematyczna i efektywna praca
  • chętnie uczestniczy w dyskusjach
  • właściwie formułuje wnioski
  • sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji .
  • wykorzystuje wiedzę nie tylko z historii ale również przedmiotów pokrewnych.
  • prawidłowo posługuje się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na lekcji
  • samodzielnie dostrzega i omawia przyczyny i skutki wydarzeń
  • samodzielnie dokonuje ocen  poszczególnych wydarzeń i postaci


CELUJĄCĄ jeżeli:

  • posiada wiedzę wykraczającą poza materiał programowy , którą samodzielnie zdobył
  • przejawia samodzielne inicjatywy rozwiązywania konkretnych problemów.
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i dostrzega związki między wydarzeniami
  • wyraża własne zdanie, popiera je logicznymi wydarzeniami
  • wypowiada się poprawną polszczyzną (pisemnie i ustnie)



Prowadzenie i ocena zeszytów przedmiotowych
Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia zeszytu  przedmiotowego.
Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.
Ocena za prowadzenie zeszytu wystawiana jest raz w semestrze i przy jej wystawianiu brane są elementy wyżej wymienione.
Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności.

Zadawanie i ocena prac domowych
Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych.
Nauczyciel określa zasady wykonania zadania - sposób, termin
Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania
Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności
Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie
Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę (w zależności od stopnia trudności zadania )
Postawienie „parafki” przy wykonanym zadaniu oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie zadania, ale nie sprawdzał jego zawartości merytorycznej
Brak pracy domowej zostaje odnotowany przez nauczyciela za pomocą oceny niedostatecznej lub „ np ”(jeżeli uczeń zgłosił wcześniej brak zadania nauczycielowi – 1 np. na semestr).

Normy oceny sprawdzianów

Procentowa ilość punktów    ocena 
      
0-29%      Niedostateczny       
30-49%    Dopuszczający       
50-69%    Dostateczny       
70- 89%   Dobry       
90- 99%   Bardzo dobry       
100 %      Celujący