Wymagania edukacyjne z historii i społeczeństwa
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 09, wrzesień 2013 09:40
Wymagania edukacyjne dla klasy IV
Wymagania edukacyjne dla klasy V
Wymagania edukacyjne dla klasy VI
Przedmiotowy system oceniania
System oceniania z historii i społeczeństwa dla klas IV-VI Szkoły Podstawowej nr 22 obowiązujący w roku szkolnym 2013/2014
System oceniania z historii i społeczeństwa dla klas IV-VI
Kontroli i ocenie podlegają prace pisemne, wypowiedzi ustne i prace praktyczne.
Pisemne:
- testy (zapowiadane z 2 tygodniowym wyprzedzeniem)
- kartkówki (obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą być nie zapowiadane)
Ustne:
- kilkuzdaniowa wypowiedź
- aktywność na lekcji
- prezentacja pracy własnej lub grupy
- Praktyczne:
- wytwory pracy np. praca plastyczna
- posługiwanie się mapą, tekstem źródłowym
- współpraca w grupie
- karty pracy
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego
Wymagania na poszczególne oceny.
Uczeń otrzyma ocenę:
NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:
nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.
nie opanował minimum wiadomości programowych
DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli:
- częściowo opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie podstawowym,
- nie pracuje systematycznie
- nie formułuje własnych wniosków,
- przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności.
DOSTATECZNĄ jeżeli:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie podstawowym,
- rzadko uczestniczy w dyskusji
- czasami poprawnie formułuje wnioski,
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji.
- zna tylko niektóre wydarzenia i postacie.
DOBRĄ jeżeli:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności w stopniu średnim na poziomie ponadpodstawowym,
- charakteryzuje go najczęściej systematyczna i efektywna praca
- często uczestniczy w dyskusji
- poprawnie formułuje wnioski
- potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji i terminów.
- zna najważniejsze wydarzenia i postacie.
BARDZO DOBRĄ jeżeli:
- opanował w pełni zakres wiedzy i umiejętności programowych na poziomie ponadpodstawowym,
- charakteryzuje go systematyczna i efektywna praca
- chętnie uczestniczy w dyskusjach
- właściwie formułuje wnioski
- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji .
- wykorzystuje wiedzę nie tylko z historii ale również przedmiotów pokrewnych.
- prawidłowo posługuje się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na lekcji
- samodzielnie dostrzega i omawia przyczyny i skutki wydarzeń
- samodzielnie dokonuje ocen poszczególnych wydarzeń i postaci
CELUJĄCĄ jeżeli:
- posiada wiedzę wykraczającą poza materiał programowy , którą samodzielnie zdobył
- przejawia samodzielne inicjatywy rozwiązywania konkretnych problemów.
- samodzielnie rozwiązuje problemy i dostrzega związki między wydarzeniami
- wyraża własne zdanie, popiera je logicznymi wydarzeniami
- wypowiada się poprawną polszczyzną (pisemnie i ustnie)
Prowadzenie i ocena zeszytów przedmiotowych
Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.
Ocena za prowadzenie zeszytu wystawiana jest raz w semestrze i przy jej wystawianiu brane są elementy wyżej wymienione.
Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności.
Zadawanie i ocena prac domowych
Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych.
Nauczyciel określa zasady wykonania zadania - sposób, termin
Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania
Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności
Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie
Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę (w zależności od stopnia trudności zadania )
Postawienie „parafki” przy wykonanym zadaniu oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie zadania, ale nie sprawdzał jego zawartości merytorycznej
Brak pracy domowej zostaje odnotowany przez nauczyciela za pomocą oceny niedostatecznej lub „ np ”(jeżeli uczeń zgłosił wcześniej brak zadania nauczycielowi – 1 np. na semestr).
Normy oceny sprawdzianów
Procentowa ilość punktów ocena
0-29% Niedostateczny
30-49% Dopuszczający
50-69% Dostateczny
70- 89% Dobry
90- 99% Bardzo dobry
100 % Celujący